Vätskeintag

Godmorgon. Har precis ätit frukost ute på altanen, så himla skönt sommarväder! Man blir ju inget annat än glad när solen skiner! Jag ska snart ner på gymmet, idag tänkte jag köra ett bodypump pass, som är en av de pass som jag tycker är roligast, man blir så jäkla stark på så kort tid! Jag tänkte ge er lite vetskap om hur man ska inta vätska under träning, vilket man förstås inte får slarva med!
 
Eftersom kroppen överhettas vid träning, (därför svettningar) är det viktigt att ersätta vätskeförlusten kontinuerligt. Man brukar säga att om träningen varar:
- Mindre än 30 min finns det ingen fysiologisk anledning till att dricka oavsett arbetsintesitet
- Mellan 30-60 min, kan man överväga att dricka. Kan bero på klimatet och arbetsinsats.
- Mer än 60 min ska man dricka oavsett arbetsintensitet.
Det är också en fördel att inta vätska ihop med snabba kolhydrater flytande för att få balans på trötthetskänslan och för att öka prestationen när träningen varar mer än 60 min. Vad exakt man ska dricka är väldigt individuellt, men generellt gäller det att när det är kallt ute bör man dricka en vätska med 5-8 % socker och när det är varmt ute bör man dricka med 2-3% socker. Detta varierar eftersom det beror på magsäckens tömningshastighet vid klimatet. Därför man blir törstig vid varmt klimat pga låg tömningshastighet eftersom man svettas, därför bör man dricka vanligt vatten eller vatten med låg sockerhalt eftersom det tas upp snabbast av kroppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback