Att bli personlig tränare

Glädjen att få vara med på en kunds resa till sina mål och aktiva liv. Att hjälpa, stötta, puscha, påminna och lära, att vara en coach hela vägen. Att få inspriera, vägleda och motivera till ett hälsosammare liv, att vara någons förebild. Att vända frustation och stress till glädje och kämparglöd. Jag har kommit halvvägs på min resa och jag har på dessa månader lärt mig så oerhört mycket och jag vet att andra halvlek kommer vara lika lärorik. Jag vet att jag har det som krävs, men jag behöver precis som alla andra, öva, studera, ifrågesätta saker och ting. Jag tänker vara den glada professionella PT:n och ja, jag ska ta mig dit. I november är jag certifierad.
 
Träning är så roligt på många sätt, men många ser det tyvärr som det jobbigaste på hela veckan. Jag tror att många har en tendens att byta ut hela sin livsstil så fort dom ska "bli duktiga igen" och börja träna. Ett typiskt exempel är efter nyår, då ska alla bli hälsosamma, sluta med tobak, dra ner på alkohol, träna flera ggr i veckan, äta nyttigt osv. Hur ska detta kunna vara ett långsiktigt mål när man inte alls har den livsstilen? Jättebra att man har kommit till insikt att börja ett hälsosammare liv, men man kan inte ta bort alla hjärnans belöningssystem på en gång, inte ur långsiktigt perspektiv. Man får succesivt trappa ner på saker och ting. Se till att hitta en träningsform som passar dig och var nöjd att du har kommit så långt. Jag tror ofta det handlar om dålig inställning, att gå till ett träningspass med en inställning som bara tycker allt är jättejobbigt, man får ont osv gör självklart att träningspasset kommer resultera i det. Det gäller att komma till insikt att träningen är för att få dig må bättre, bli gladare, leva längre. Att sedan påstå att det inte finns tid för träning säger jag bara, herregud människa hur kan du misshandla dig själv på det sättet? Det handlar om prioteringar. Hur ofta sitter du exempelvis framför tvn på kvällarna? Trodde väl det, den timmen hade du kunnat lägga på ditt välmående. Ett mycket bra citat lyder: "Den som inte avsätter tid idag för fysisk aktivitet måste i framtiden avsätta tid för sjukdom"Något att fundera över, med det säger jag godnatt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback