Being a poledancer

Att säga att man är en poledansös väcker många åsikter och antaganden hos människor. Varför är den sporten mer intressant än någon annan? Är det för att folk förknippar den med sexbranchen? Jag vet faktiskt inte men jag tycker personligen att folk som uttycker sig och säger att man är strippa eller dylikt för att man dansar poledance har verkligen ingen aning om vad han/hon pratar om. Poledance i Sverige handlar om något helt annat. Det är akrobatik, styrka, flexibilitet, graciösa rörelser, man använder sin egna kroppsvikt och lär känna sin kropp ordentligt. För dom som inte visste kommer poledance ifrån Asien där den utövades som akrobatikkonst, sen fick USA nys om det och gjorde den aktuell inom sexbranchen. Nu har poledance kommit tillbaka igen som en sport, som till och med har blivit en gren i SM. Vilket jag hoppas har påverkat dem som kritiserat poledance positivt. Jag har själv nu hållit på i två år och jag får inte nog av den. Det är så himla kul att lära sig nya trix, sätta ihop koregrafier och se hur man orkar mer och mer. Första gången jag provade på fick man göra ett test som innebar att man skulle hålla sig upp i 5 sek i bara armarna, det låter ju lätt som en plätt, men mer än hälften av gruppen klarade det inte. Idag kan alla tjejer göra flera avancerade trix och snygga övergångar. För mig handlar all denna dans om konst. Jag är min egna konstnär som skapar min egna målning.
 
Jag hoppas att med detta inlägg inspirera till att våga prova nya utmaningar, sen om det är poledance, karate eller paddling har ingen betydelse. Att våga stå på sig, göra det man känner för och inte bry som om vad andra tycker. För två år sen när poledance var nytt i Sverige så var det många vänner och mina föräldrar tyckte det var en lite annorlunda dans och undrade om jag verkligen skulle hålla på med det. Idag är det många av mina vänner som till och med vill börja för att dom har insett hur kul det är. Så att du vågar prova något nytt kan leda till att någon annan blir inspirerad vilket är fantastiskt! Det är så vi hjälps åt, peppa, ge feedback, inspirera och ta vara på all hjälp du får för ingen människa kan allt. :)
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback